Trička na podporu pralesní školy Sachawa v Ekvádoru je projekt, který proběhl od 4. února do 20. března 2022 na Hithitu. Výtěžek z projektu byl věnován pralesní škole Sachawa v džungli ekvádorské Amazonie.
Mým hlavním cílem bylo podpořit neziskovou organizaci Život postaru zaměřenou na ochranu amazonského pralesa, zachování udržitelného způsobu života, tradiční kultury a moudrosti pro další generace. Jedná se o česko-ekvádorský projekt, který v roce 2012 založili Agustin Jesus Grefa Licuy z kmene Kichwa a jeho žena Michaela Grefa Licuy Juraštíková.
V posledních letech se situace ohledně vzdělávání v Ekvádoru změnila. Vzhledem k zavedení povinné školní docházky od 3 let se spousta indiánských rodin stěhuje z pralesa do měst a děti tak ztrácejí přirozený kontakt s přírodou, která byla po dlouhé generace hlavním zdrojem tradičního poznání. Spolu s tím se vytrácí i původní způsob života v komunitě související s ochranou a péčí o prales. Děti, které vyrostou ve městech a zdědí pozemky v pralese po svých rodičích, je mají spíš tendenci prodat, než je uchovat a chránit pro další generace. Najde se ale samozřejmě i spousta rodin, které kvůli vzdělávání nechtějí opustit svůj domov v džungli a ani si nepřejí, aby jejich malé děti odešly do měst. Proto se v roce 2020 uskutečnilo setkání stařešinů amazonských kmenů a v roce 2021 spustila nezisková organizace Život postaru pilotní projekt pralesní školky a školy, který by komunitě mohl pomoci přežít a uchovat si tradiční způsob života.
Výuka dětí, které se scházejí zatím jen o víkendech, probíhá v džungli v okolí Ruku Samay (oblast Galeras v provincii Napo). V rámci ní děti poznávají místní rostliny, podílejí se na vysazování ohrožených druhů a učí se tradicím a řemeslům svých předků.
Vizí Života postaru je pokračovat v tradičním předávaní poznání formou zkušenosti a současně ho propojit s užitečným souborem znalostí civilizačního okruhu v souladu s ekvádorským právním rámcem a ve spolupráci s evropskými školami tak, aby děti byly schopny orientovat a uplatnit se v současném světě a zároveň si zachovaly předchozími generacemi silně rozvinuté vědomí sounáležitosti s přírodou.
Když jsem se seznámila s Agustinem a Míšou i s jejich vizemi a iniciativou Života postaru, přemýšlela jsem, jak bych mohla přispět, čím bych je mohla podpořit. Spolu s tím jako by se vynořila odpověď na mnou roky kladenou otázku: „Jak mohu nejlépe a smysluplně využít svou tvorbu?“ A tak přišel nápad propojit obojí dohromady: splnit si sen svobodně sdílet svůj vnitřní svět s ostatními a podpořit tím prales. Vždyť příroda je to, co mě vnitřně živí a obohacuje. Je hlavním zdrojem inspirace pro mou tvorbu a odpovědí na mé otázky. Vnáší do mého života spoustu radosti a naplnění. Cítím velkou vděčnost a ráda bych za všechny ty dary ze srdce poděkovala. Coby učitelku mě zároveň oslovila vize a realizace pralesní školy a školky, kde se domorodé děti kmene Kichwa učí tradičním řemeslům a přírodní moudrosti předků, které by jinak upadly v zapomnění. Díky zachování tradiční indiánské kultury, poznání a udržitelného způsobu života můžeme významně přispět ochraně amazonského pralesa, který patří mezi nedůležitější ekosystémy naší planety. A právě děti jsou naše budoucnost. A tak vznikl projekt Trička na podporu pralesní školy Sachawa v Ekvádoru. Ať moudrost předků a přirozené spojení s přírodou přetrvá.
Přehled financí projektu
- částka vybraná na Hithitu: 153 939,-
- konečná částka po odečtení provize pro Hithit a Comgate (na účet ŽP): 134 047,94,-
Tato částka byla rozdělena na 2 části:
- 69 047,94,- pro Život postaru
- 65 000,- na realizaci triček (Manawa)
Využití 65 000,-
- vzorová trička tisk: 9 408,25,-
- trička tisk: 37 369,90,-
- další odměny pro přispěvatele: 1 500,-
- poštovné a balné: 4 963,33,-
- zůstatek: 11 758,52,- (odesláno na účet ŽP u Fio banky)
Celkově projekt Životu postaru přinesl 80 806,46 Kč :-)